Home / Aktualności / Xbox Series X zaoferuje 12 TFLOP mocy obliczeniowej dzięki Zen 2 i RDNA2

Xbox Series X zaoferuje 12 TFLOP mocy obliczeniowej dzięki Zen 2 i RDNA2

Microsoft przedstawił właśnie kilka szczegółów technicznych dotyczących Xbox Serii X. W poście na blogu ujawniony został zarys specyfikacji nadchodzącej konsoli i niektóre z jej unikalnych funkcji.

Po pierwsze, firma potwierdziła, że ​​procesor graficzny Xbox Series X ma być w stanie wycisnąć 12 TFLOPS mocy obliczeniowej i wykorzystywać architekturę AMD RDNA 2, zaś procesor konsoli oparty będzie na Zen 2. Jeśli wierzyć zapewnieniom, konsola Xbox Serii X ma wystarczającą moc aby zapewnić graczom do 120 klatek na sekundę.

Microsoft twierdzi, że procesor graficzny jest dwa razy mocniejszy od tego zastosowanego w Xbox One X i ponad osiem razy  od oryginalnego Xbox One. Ale Microsoft nie ogranicza się tylko do sprzętu; właściciel platformy inwestuje również w szereg technologii oprogramowania, które powinny dać mu przewagę nad konkurencją (czytaj Sony). Potwierdzono także cieniowanie zmiennej prędkości (VRS), jak i przyspieszane sprzętowo śledzenie promieni DirectX. Ten pierwszy pozwala GPU skupić się na przetwarzaniu tego, co faktycznie jest wyświetlane na ekranie i inteligentnie zarządzać zasobami. Drugi zaś potwierdza, że ​​ray tracing rzeczywiście będzie bazował na DirectX, podobnie jak w przypadku PS5.

Dzięki dodaniu dysku SSD, Xbox Serii X pozwala zawiesić wiele gier jednocześnie i natychmiast wznowić dowolną z nich, co stanowi znaczący postęp w stosunku do bieżącej implementacji. Gry powinny być również bardziej responsywne na nadchodzącym Xboxie ze względu na technologię Microsoft Dynamic Latency Input (DLI), która zmniejsza opóźnienie wejścia kontrolera bezprzewodowego dzięki właściwemu protokołowi bezprzewodowemu. Jest to dodatkowo ulepszone wraz z pojawieniem się HDMI 2.1, standardu, który obsługuje zarówno tryb Auto Low Latency (ALLM), jak i zmienną częstotliwość odświeżania (VRR), eliminując wiele niepożądanych efektów takich jak tearing w obsługiwanych grach i zapewniając, że telewizory zawsze włączają „Tryb gry” za każdym razem, gdy Xbox Seria X zostanie do nich podłączony.

Poza funkcjami sprzętowymi i programowymi seria Xbox X będzie korzystać z usługi Smart Delivery firmy Microsoft. Krótko mówiąc, zapewnia to graczom dostęp tylko do wersji gry, w którą może grać konsola. Na przykład Halo Infinite – które zostanie wydane na podstawowej konsoli Xbox One aż do Xbox Series X – skorzysta z tej funkcji. W takim przypadku wystarczy kupić tylko jedną kopię gry, a konsola automatycznie pobierze wersję odpowiednią dla danego sprzętu. Microsoft potwierdził, że wszystkie ekskluzywne gry będą obsługiwać Smart Delivery, a technologia jest dostępna dla wydawców zewnętrznych jako wybór. 

Także zgodnie z oczekiwaniami, subskrypcja Xbox Game Pass będzie kontynuowana na Xbox Serii X. Przyszłe gry firmowe zostaną również uruchomione w dniu i dniu usługi, w tym wspomniane Halo Infinite.

Jeśli chodzi o kompatybilność wsteczną, Microsoft potwierdził, że istniejące gry Xbox One, w tym kompatybilne z Xbox 360 i oryginalne gry Xbox, będą grać i wyglądać jeszcze lepiej na Xbox Series X dzięki lepszej konfiguracji sprzętowej.

O użytkowniku Grzegorz Szałas

Entuzjasta nowych technologii i założyciel portalu Tech Dice. Poza technologią uwielbiam dobry film, dawkę muzyki oraz aktywności na świeżym powietrzu.