Home / Aktualności / RTX Game is ON – Karty wspierające Ray Tracing i DLSS 2.0 oraz ich wydajność w grach

RTX Game is ON – Karty wspierające Ray Tracing i DLSS 2.0 oraz ich wydajność w grach

Trzeba przyznać, że pomimo zapału NVIDII, Technologia Ray Tracing oraz DLSS (Deep Learning Super Sampling) obrała dosyć okrężną drogę, jako że zaprezentowana po raz pierwszy w 2018 roku nie zagościła na dobre w grach, a przynajniej nie na tyle jakby sobie życzyli jej twórcy.

Choć tytułów wspierających wspomniane RTX / DLSS 2.0 jest niewiele,  to część z nich jest całkiem niezła w tym obecne już od jakiegoś czasu Shadow of Tomb Raider, Metro Exodus oraz Battlefield V, nieco nowsze Wolfeinstein Young Blood, Control i nowe Deliver us the moon, CoD Modern Warfare, MechWarrior 5: Mercenaries czy Minecraft RTX Beta. Ta ostatnia jest szczególnie ważna z dwóch powodów: popularności oraz dużych oczekiwań z uwagi na to, że Minecraft jest póki co w fazie beta a już wygląda obiecująco.

Czym więc jest zatem pierwsza z technologii Ray Tracing. W Ray Tracingu czyli śledzeniu promieni  wszelkiego rodzaju odbicia na powierzchniach refleksyjnych zostają oddane dokładnie w taki sposób, w jakim działają one w naturze. To dzięki technice RTX możemy zobaczyć odbicia na samochodzie, podziwiać odbicia innych obiektów w szybach czy kałużach. Drugą kluczową cechą Ray Tracingu jest model oświetlenia. Na przykład w Metro: Exodus, oddane są poprawnie fizycznie wszystkie źródła światła. Dzięki temu niesamowicie oddane są sytuacje używania latarki, światła pochodzącego z płonących obiektów czy oświetlanych przez promienie słoneczne. Model oświetlenia globalnego powoduje, że wchodząc do budynku twórcy nie muszą go sztucznie oświetlać, gdyż  promienie zostaną odbite i wejdą w głąb pomieszczenia w bardziej naturalny sposób.

Minecraft RTX beta jest drugim, bardzo znaczącym przykładem. Ray Tracing powoduje, że gra wygląda zupełnie inaczej, bardziej kolorowo, no i oczywiście zachęcająco. Podobną sytuację mamy w Deliver us the moon. Wyłączenie śledzenia promieni powoduje, że część wrażeń nas po prostu omija (np. odbicie naszego kosmonauty na szklanych powierzchniach). Ponownie, wrażenia z gry są maksymalnie spotęgowane. 

Mimo wspomnianych zalet Ray Tracingu, wizualne wodotryski bardzo obciążają układ graficzny, który musi przetważać wyjątkowo dużo informacji. Dlatego właśnie RTX 2060 / 2060 Super będzie się mocno pocił z Ray Tracingiem nawet w takich grach jak Minexraft RTX, który by się wydawał łatwym do okiełznania. W rozdzielczości 1080p można jeszcze względnie pograć, aczkolwiek wydając nie małe pieniądze na RTX-a, nie będziemy się chyba zadowalać rozdzielczością FHD i 30 klatkami, nieprawdaż? RTX 2070 / 2080 (wraz z odmianami Super) oraz 2080 Ti z pewnością są lepszym wyborem do rozpoczęcia przygody z globalnym oświetleniem i śledzeniem promieni. Z pomocą przybywa jednak DLSS 2.0.

DLSS 2.0

Obsługiwane przez dedykowane procesory AI w GeForce RTX zwane rdzeniami Tensor, DLSS 2.0 to nowa i ulepszona sieć neuronowa do głębokiego uczenia, która zwiększa liczbę klatek na sekundę, jednocześnie generując piękne, wyraźne obrazy w grach. Zapewnia graczom rezerwę wydajności, aby zmaksymalizować ustawienia śledzenia promieni i zwiększyć rozdzielczość wyjściową. Dodatkowo, inżynierowie NVIDII oddali w ręce użytkowników trzy opcje Wydajność, Zbalansowana oraz Jakość.

Dzięki technologii Deep Learning Super Sampling (DLSS) NVIDIA umożliwiła renderowanie w czasie rzeczywistym dzięki super rozdzielczości opartej na sztucznej inteligencji – renderując mniej pikseli, a następnie wykorzystując algorytmy do tworzenia ostrych obrazów o wyższej rozdzielczości. Najlepszym tego przykładem jest generowanie obrazu w 1080p oraz jego upscaling do 4K wykorzystując sztuczną inteligencję. Zapewnia to większą ilość klatek przy mniejszym zużyciu zasobów oraz zachowaniu praktycznie identycznego obrazu. Niemniej wersja 2.0 DLSS nie oznacza, że jest ona pozbawiona wad. Sprawne oko nadal może dopatrzyć się pewnych nieścisłości. Niemniej jednak doceniamy, że NVIDIA nie porzuciła tej technologii. Więcej o DLSS 2.0 w filmiku poniżej. 

Główne cechy DLSS 2.0

  • Najwyższa jakość obrazu – DLSS 2.0 oferuje jakość obrazu porównywalną z natywną rozdzielczością, jednocześnie renderując tylko jedną czwartą i maksymalnie do połowy wymaganych pikseli. Wykorzystuje ona nowe techniki czasowego sprzężenia zwrotnego w celu uzyskania ostrzejszych szczegółów obrazu i poprawionej stabilności między klatkami.
  • Świetne skalowanie we wszystkich procesorach graficznych GeForce RTX i rozdzielczości – Nowa sieć AI bardziej wydajnie wykorzystuje rdzenie Tensor do 2x szybszego przetwarzania niż oryginał. Poprawia to liczbę klatek na sekundę i eliminuje wcześniejsze ograniczenia dotyczące włączania GPU, ustawień i rozdzielczości.
  • Jedna sieć dla wszystkich gier – oryginalny DLSS wymagał przeszkolenia sieci AI dla każdej nowej gry. DLSS 2.0 trenuje z wykorzystaniem treści niezwiązanych z grą, zapewniając uogólnioną sieć, która działa w różnych grach. Oznacza to szybszą integrację gier, a ostatecznie więcej gier wykorzystujących DLSS.
  • Konfigurowalne opcje – DLSS 2.0 oferuje użytkownikom 3 tryby jakości obrazu – Jakość, Zrównoważony, Wydajność – które kontrolują wewnętrzną rozdzielczość renderowania gry, z trybem wydajności umożliwiającym nawet 4-krotną super rozdzielczość (tj. 1080p → 4K). Oznacza to większy wybór dla użytkownika i jeszcze większą poprawę wydajności.

 

ModelRTX 2060RTX 2060 SuperRTX 2070RTX 2070 SuperRTX 2080RTX 2080 SuperRTX 2080 TiTITAN RTX
ArchitectureTuringTuringTuringTuringTuringTuringTuringTuring
GPUTU106TU106TU106TU104TU104TU104TU102
CUDA Cores1,9202,1762,3042,5602,9443,0724,3524,608
Tensor Cores240272288320368384544576
RT Cores3034364046486872
Reference Base Clock1,365 MHz1,470 MHz1,410 MHz1,605 MHz1,515 MHz1,650 MHz1,350 MHz1,350 MHz
Reference Boost Clock1,680 MHz1,650 MHz1,710 MHz1,770 MHz1,710 MHz1,815 MHz1,545 MHz1,770 MHz
Memory6GB GDDR68GB GDDR68GB GDDR68GB GDDR68GB GDDR68GB GDDR611GB GDDR624GB GDDR6
Memory Controller192-bit256-bit256-bit256-bit256-bit256-bit352-bit384-bit
TDP160W175W175W215W225W250W260W280W
Orientacyjna cena (średnia)1695 zł1990 zł2238 zł2929 zł4205zł3900 zł6500 zł
Orientacyjna cena (minimalna)1484 zł1909 zł2000 zł (Palit)2479 zł (Gainward)3400 zł (MSI)3450 zł (PNY)5500 zł (Gigabyte)12800 zł (NVIDIA)
Orientacyjna cena (maksymalna1907 zł2071 zł2476 zł (EVGA)3379 zł (ASUS ROG)5843 zł (Palit Gaming Pro)4500 zł (ASUS ROG Strix)7500 zł (EVGA)

Jednak każda technologia jest tylko tak dobra jak bardzo jest ona wspierana. Jak wspomnieliśmy na wstępie, NVIDIA nie miała (i chyba w dalszym ciągu nie ma) łatwego startu z uwagi na ograniczone zaangażowanie twórców. Gier wspierających zarówno Ray Tracing jak i DLSS jest jak na lekarstwo, aczkolwiek pomału coraz więcej się ich pojawia. Poza kilkoma, o których napomnieliśmy na początku w producji jest co najmniej kilka (lista poniżej) włącznie z naszym rodzimym Cyberpunkiem 2077. Po premierze pierwszych kart ich właściciele mogli raczyć się jedynie demami technologicznymi jednak obraz zmienia się praktycznie z miesiąca na miesiąc wraz z każdą wspierającą RT grą.

O ile to jest możliwe, polecamy karty RTX z uwagi na ich “przyszłościowość”, aczkolwiek kupno tej serii (jak chyba wielu innych podzespołów nie ograniczając się do kart graficznych) nieco się skomplikowało z uwagi na obecną sytuację – większy popyt na podzespoły i ich wyższe ceny. Dla osób, które uważają, że na chwilę obecną nie potrzebują kart RTX, rodzina GTX w tym modele 1080 / Ti są naszym zdaniem również sensowaną opcją do rozpatrzenia. W kwestii wydajności polecamy obejrzenie poniższego filmiku Gamer Nexus skupiającego się na Minecraft RTX beta, który wydaje się potwierdzać naszą teorię odnośnie słabej pozycji RTX 2060 jeśli chodzi o Ray Tracing. 

Zapowiedziane gry wspierające RTX / DLSS 2.0

  • Cyberpunk 2077
  • Watchdogs Legions
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
  • Synced Off-Planet
  • Dying Light 2
  • Atomic Heart

 

 

 

O użytkowniku Grzegorz Szałas

Entuzjasta nowych technologii i założyciel portalu Tech Dice. Poza technologią uwielbiam dobry film, dawkę muzyki oraz aktywności na świeżym powietrzu.