Home / Aktualności / Pierwsze dedykowane karty graficzne Arc, oparte na „Alchemist” już w pierwszym kwartale 2022

Pierwsze dedykowane karty graficzne Arc, oparte na „Alchemist” już w pierwszym kwartale 2022

Spekulacje kończą się zazwyczaj albo ich potwierdzeniem albo zaprzeczeniem. Choć droga do premiery i publikacji informacji związanych z dedykowanymi kartami graficznymi Intela przeszły (i tak naprawdę nadal przechodzą) długą drogę, to już pomału nowe GPU się materializują. 

Intel w końcu zaczyna składać zespół w celu stworzenia swoich pierwszych wysokowydajnych dyskretnych procesorów graficznych i kart graficznych. Dziś rano firma wkręca swoją przedpremierową grę marketingową na wyższy poziom, ogłaszając nową markę, pod którą te karty będą sprzedawane – Arc. Ponadto “niebiescy” w końcu udostępnili nam nasze pierwsze prawdziwe (choć szerokie) okno premierowe nowego sprzętu. Pierwsze karty graficzne Arc, oparte na sprzęcie generacji „Alchemist”, zostaną wydane w pierwszym kwartale przyszłego roku tj. 2022 r., rozpoczynając oficjalną wyprawę Intela na wydajne, dyskretne grafiki konsumenckie dla komputerów stacjonarnych i mobilnych.

Chociaż dojście do tego punktu zajęło kilka lat, Intel już od jakiegoś czasu dał jasno do zrozumienia, że ​​firma zamierza stać się rentownym trzecim graczem w  przestrzeni dyskretnych grafik. Odyseja Intela, jak nazwano to poprzednimi działaniami marketingowymi, była napędzana głównie przez rozwój rodziny mikroarchitektur GPU Xe, a także procesorów graficznych opartych na tych architekturach. Xe-LP był pierwszym dostępnym w zeszłym roku, jako część rodziny procesorów Tiger Lake i dyskretnej karty graficznej DG1. Inne architektury rodziny Xe obejmują Xe-HP dla serwerów oraz Xe-HPC dla superkomputerów i innych wysokowydajnych środowisk obliczeniowych.

Arc będzie nową nazwą Intela dla konsumenckich kart wideo tej firmy, a także związanego z nimi oprogramowania i usług. W tym momencie nie jest do końca jasne, jak daleko posunie się tutaj branding Intela, szczególnie jeśli będzie on również używany w przyszłości do zintegrowanej grafiki lub ewentualnego następcy DG1 dGPU.

Intel ujawnia również nazwy kodowe dla kilku następnych generacji układów GPU, które dołączą do rodziny Arc. Pierwsza architektura Xe-HPG, która jest używana przez DG2, będzie nazywać się Alchemist. To z kolei będzie kontynuowane przez Battlemage, Celestial i Druid. Nie trzeba dodawać, że Intel wydaje się mieć tu trochę romansu z high fantasy, co z pewnością jest odpowiednie dla procesorów graficznych do gier. Poza powyższym, Intel pokrótce potwierdza obsługę sprzętowego ray tracingu. Alchemist będzie w pełni zgodny z DirectX 12 Ultimate – co oznacza, że ​​wraz z RT będzie oferował cieniowanie o zmiennej częstotliwości, shadery mesh i opinie na temat próbników. To wszystko sprawi, że będzie on porównywalny pod względem podstawowych funkcji graficznych ze sprzętem AMD i NVIDIA obecnej generacji.

Ale, co ważniejsze dla Intela, ujawnienie tak wielu generacji produktów z góry jest sposobem na pokazanie jak bardzo firma jest w to wszystko zaangażowana i już pracuje nad wieloma kolejnymi generacjami produktów. Pomimo swojej znaczącej historii ze zintegrowanymi procesorami graficznymi, Intel nadal jest faktycznie nowicjuszem w dziedzinie dyskretnych procesorów graficznych. Jedną z najważniejszych nadchodzących bitew, z którymi zmierzy się firma, będzie przekonanie potencjalnych nabywców, że mogą zainwestować w kartę graficzną opartą na Intelu, bez obawy na koniec torów kilka lat później.

Podobnie jak w przypadku wszystkich kwartalnych okien premierowych Intela, zakładamy, że Intel patrzy na późniejszą część kwartału – więc być może na marcową premierę – obiecując, że przyszła wiosna będzie szczególnie interesującym sezonem w dziedzinie dyskretnych kart graficznych. I nic z tego nie może nadejść zbyt wcześnie, ponieważ popyt napędzany kryptowalutami nadal przewyższa wspólne możliwości produkcyjne kart graficznych AMD i NVIDIA.

Nadal nie wiemy, która fabryka i węzeł produkcyjny innych firm zostaną użyte do produkcji procesorów graficznych Alchemist – ani nawet ile różnych konfiguracji GPU zbuduje Intel (chociaż na zdjęciach promocyjnych Intela wydaje się, że jest to co najmniej dwie). Mając kilka miesięcy do premiery sprzętu, wszystkie te informacje są informacjami, które Intel prawdopodobnie będzie nadal podsycał w ramach większego nacisku marketingowego na wprowadzenie pierwszych kart graficznych Arc. Tym podsycaniem można nazwać materiały promocyjne prezentujące gry działające na nowych kartach.

 

 

O użytkowniku Grzegorz Szałas

Entuzjasta nowych technologii i założyciel portalu Tech Dice. Poza technologią uwielbiam dobry film, dawkę muzyki oraz aktywności na świeżym powietrzu.

Odpowiedz:

Lub

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

*