Home / Aktualności / Nadchodząca platforma Intela Rocket Lake-S z PCIE 4.0 jeszcze w tym roku

Nadchodząca platforma Intela Rocket Lake-S z PCIE 4.0 jeszcze w tym roku

Choć PCIE 4.0 nie jest jeszcze tak popularne jakby tego chciało AMD, to Intel nie zamierza pod tykm względem odpuścić, a to m.in. dzięki nadchodzącej platformie Rocket Lake-S, która ma pojawić się jeszcze w tym roku. Dzięki informacjom pozyskanym przez  VideoCardz wynika, że  platforma RKL-S oparta jest na chipsecie z serii 500. Jest to iteracja nadchodzącego chipsetu z serii 400 i oferuje wiele ulepszeń w stosunku do poprzednika. Płyty główne oparte na chipsecie z serii 500 będą prawdopodobnie wyposażone w gniazdo LGA 1200, co oznacza poprawę liczby pinów w porównaniu do gniazda LGA 1151 (chipst z serii 300).

Głównym ulepszeniem jest sam rdzeń procesora, który jest prawdopodobnie 14 nm odmianą Tiger Lake-U opartą na rdzeniu Willow Cove. Ten projekt reprezentuje backport IP do starszego węzła produkcyjnego, co powoduje większą przestrzeń matrycy z powodu większego użytego węzła. Jeśli chodzi o inne ciekawe rzeczy jakie zaoferuje nowa platforma, warta napomnienia jest obsługa długo oczekiwanego połączenia PCIe 4.0, które już obecne na konkurencyjnych platformach AMD od zeszłego roku. Umożliwi to znacznie wyższe prędkości dysków SSD, ponieważ istnieją już urządzenia PCIe 4.0 NVMe, które działają z prędkością 7 GB / s. W przypadku RKL-S Intela będzie dostępnych 20 linii PCIe 4.0, z których cztery będą przeznaczone na dysk SSD NVMe, a 16 na gniazda PCIe z GPU. Inną ciekawą funkcją jest dodanie grafiki Xe znajdującej się w procesorze, oznaczonej jako iGPU. Podobno oparta ma ona być na grafice Gen12, zapewniającej obsługę złącz HDMI 2.0b i DisplayPort 1.4a.

Niektóre rzeczy, takie jak Direct Media Interface (DMI) podwoją przepustowość, m.in. obecności aż ośmiu łączy, w porównaniu do czterech na poprzednich platformach. Platforma zyska ponadto ThunderBolt 4 oraz USB 3.2 20G. Ważne napomnienia jest również to, że Intel usunął Software Guard Extensions (SGX) w celu poprawy bezpieczeństwa platformy, z uwagi na podatność na wiele rodzajów ataków i exploitów. Zaktualizowano też kilka standardów kodowania mediów, takich jak 12-bitowa kompresja AV1 / HEVC i E2E.

Źródło: VideoCards

O użytkowniku Grzegorz Szałas

Entuzjasta nowych technologii i założyciel portalu Tech Dice. Poza technologią uwielbiam dobry film, dawkę muzyki oraz aktywności na świeżym powietrzu.