Home / Aktualności / Microsoft zapowiedział „Project Scarlett” podczas E3 2019

Microsoft zapowiedział „Project Scarlett” podczas E3 2019

A więc już wszystko wiemy, Microsoft w swoim keynote E3 2019 zapowiedział nową generację konsoli do gier o kryptonimie „Project Scarlett”. Oczekuje się, że konsola będzie wyposażona w sprzęt, który pozwoli jej obsłuużyć gry w rozdzielczości 8K (czyli cztery razy 4K, szesnaście razy Full HD). To nie wszystko, będzie również wyposażone w śledzenie promieni w czasie rzeczywistym(aczkolwiek musi to być rozwiązanie AMD, gdyż firma potwierdziła dalszą współpracę z zespołem “czerwonych”). Docelowy poziom wydajności Microsoft dla konsoli ma być 4 razy wyższy niż Xbox One X. Będzie to pierwszy tak poważny zastrzyk wydajności dla konsoli Xbox od lat.

Sercem nowego Xboxa będzie nowy układ SoC firmy AMD wykonany w technologii 7 nm  z wysokim stopniem dostosowania zaimplementowanym przez firmę Microsoft. Układ ten zawierać ma rdzenie procesora oparte na mikroarchitekturze „Zen 2”, które zapewniają ogromny skok wydajności procesora w porównaniu z obecnym silnikiem Scorpio SoC wykorzystującym rdzenie „Jaguar Enhanced” o znacznie mniejszej mocy. Na czele mocy graficznej stoi stoi nowy iGPU oparty na architekturze RDNA, która zasila nadchodzące karty graficzne AMD Radeon RX 5000 „Navi”. Ciekawe jest to, że Microsoft mówi o śledzeniu promieni w czasie rzeczywistym, podczas gdy jeszcze nie widzieliśmy dowodów na istnienie tej technologii w kartach z układem „Navi”. Jednak w zwiastunie Microsoft podkreślił, że funkcja śledzenia promieni jest „przyspieszana sprzętowo”.

Należy również zauważyć, że Microsoft wdraża szybką pamięć GDDR6 w swoim „Projekcie Scarlett”. AMD prawdopodobnie zaimplementowało hUMA (heterogeniczną zunifikowaną architekturę pamięci), która pozwala na wykorzystanie wspólnej fizycznej puli pamięci jako pamięci graficznej i systemowej. To z kolei prowadzi do kolejnej dużej innowacji i przechowywania danych. Wraz ze spadkiem cen pamięci flash NAND, Microsoft przypomina, że ​​nadszedł czas, aby dyski SSD stały się standardowym wyposażeniem Xboksa. Konsole te będą miały różne rozmiary dysków SSD, a system operacyjny konsoli użyje dysku SSD do pamięci wirtualnej. Ponieważ Microsoft kładzie nacisk na to, że są to „dyski SSD nowej generacji”, spekulujemy, że dyski te mogą implementować NVMe w przeciwieństwie do SATA / AHCI, co pozwoli też zmniejszyć rozmiary samej konsoli.

Wprowadzenie „Project Scarlett” oraz konkurencyjnego PlayStation (5?) ma ogromne znaczenie dla pecetowych graczy. Po pierwsze, podnosi poprzeczkę tego, co uważa się za „główny nurt” dla grafiki i technologii gier. Dzięki temu studia gier mogą inwestować w zwiększanie wierności wizualnej w grach na PC, a rozdzielczość 4K może w końcu stać się główną rozdzielczością dla gier PC, podobnie jak ray-tracing w czasie rzeczywistym. Po drugie, producenci GPU będą mogli wybierać swój sprzęt obliczeniowy i decydować się na śledzenie promieniowanie w czasie rzeczywistym coraz częściej. Dzięki temu mogliśmy wreszcie zobaczyć kolejną grę podobną do „Crysis”, która rozgrzeje nasze maszyny, ale za to nagrodzi nas niesamowitymi efektami wizualnymi.

Konsola “Project Scarlett” nie pojawi się jak zakładaliśmy na te święta (grudzień 2019), a zamiast tego na święta 2020. Podyktowane może to być “nie gotowością” kolejnej konsoli PlayStation, gdyż jak to miało miejsce w przypadku Xbox One, Microsoft prezentując nową odsłonę swojej konsoli pozwolił wyprzedzić się konkurencji, która co prawda pokazała PS4 nieco później, aczkolwiek z nieco lepszą niż jego specyfikacją. Z uwagi na wspomniane warianty dysków, “Scarlett” może posiadać różne ceny. To jednak nie zostało oficjalnie potwierdzone. 

O użytkowniku Grzegorz Szałas

Entuzjasta nowych technologii i założyciel portalu Tech Dice. Poza technologią uwielbiam dobry film, dawkę muzyki oraz aktywności na świeżym powietrzu.

Odpowiedz:

Lub

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

*