Home / Aktualności / Dokładniejsza specyfikacja konsoli Xbox One serii X

Dokładniejsza specyfikacja konsoli Xbox One serii X

Marketing dźwignią handlu. To stwierdzenie z pewnością słyszeliście wiele razy. Tak samo można chyba wytłumaczyć hype generowany przez Microsoft związany z jego nadchodzącą konsolą Xbox One serii X. Podczas gdy Sony na razie nie opublikowało nic o swojej konsoli. Które z podejść jest lepsze – czas pokaże.

Wiemy już od jakiegoś czasu, że Microsoft nawiązał współpracę z AMD w celu wdrożenia rdzeni procesora „Zen 2” x86-64 obecnej generacji do swojej konsoli. Microsoft potwierdził, że SoC zostanie zbudowany w oparciu o 7-nm proces a jego wielkość wyniesie 360,45 mm². Procesor serii X zawierać 8 rdzeni „Zen 2”, z SMT umożliwiającym użycie aż 16 logicznych procesorów, co stanowi ogromny skok z 8-rdzeniowego „ulepszonego Jaguara” znajdującego się w Xbox One X. Taktowanie procesora to 3,80 GHz lub 3,66 GHz z włączonym SMT. Prędkości taktowania jak poinformował Microsoft zależne będą od potrzeb developerów gier (zależności od tego, czy gra tego zażąda). Na chwilę obecną nie ma informacji o rozmiarze pamięci podręcznej procesora.

Procesor graficzny, drugi kluczowy element konsoli, oferować będzie możliwość gry w rozdzielczości 4K UHD ze śledzeniem oświetlenia w czasie rzeczywistym. Ten procesor graficzny oparty jest na nadchodzącej architekturze AMD RDNA2, która jest krokiem naprzód w stosunku do „Navi” (RDNA), oferując śledzenie w czasie rzeczywistym zoptymalizowane dla DXR 1.1 oraz obsługę cieniowania o zmiennej szybkości (VRS). GPU Xboxa serii X ma 52 jednostki obliczeniowe (3328 procesorów strumieniowych, pod warunkiem, że każda jednostka centralna ma 64 procesory strumieniowe w RDNA2). Karta graficzna konsoli będzie taktowana z 1825 MHz i w szczytowym momencie zapewni konsoli moc obliczeniową na poziomie 12 TFLOP (nie licząc mocy generowanej przez procesor). Mechanizm wyświetlania obsługuje rozdzielczości do 8K, nawet jeśli docelowa wydajność konsoli to 4K przy 60 klatkach na sekundę ( max. 120 klatek na sekundę). Obsługiwana jest też zmienna częstotliwość odświeżania.

Jeśli chodzi o system pamięci konsoli, Microsoft postawił na 320-bitowy interfejs pamięci GDDR6 z 16 GB pamięci. 10 GB z dostępnych 16 GB działa z przepustowością 560 GB/s, a 6 GB z prędkością 336 GB/s. Pamięć masowa to kolejny obszar, który otrzymuje spore ulepszenia sprzętowe. W konsoli Xbox serii X znalazł się bowiem dysk SSD NVMe o pojemności 1 TB z szczytową szybkością transferu 2400 MB/s oraz opcję dodatkowej pamięci NVMe o pojemności 1 TB za pośrednictwem modułu rozszerzeń przypominające karty CF znane z lustrzanek. Obsługiwane są także zewnętrzne urządzenia pamięci masowej USB 3.2 gen 2 10 Gb. Mniej ekscytujący jest fakt, że konsola jest wyposażona w napęd Blu-ray, który obsługuje odtwarzanie Blu-ray 4K UHD. Dodatek rzadko wykorzystywany w dzisiejszych czasach streamingu.

Ostatnią ważną napomnienia rzeczą jest ulepszony pad nadchodzącego Xboxa posiadający m.in. lepszy D-pad. Kontroler będzie wykorzystywał Bluetooth Low Energy (BTLE), który ułatwi parowanie. Gamepad „zapamięta” też wiele urządzeń, więc przełączanie będzie znacznie łatwiejsze. Z uwagi na używanie przez BTLE mniejszej ilości energii, uzyskać mamy dłuższą żywotność baterii, a w przypadku akumulatorków, ich szybsze ładowanie przez port USB-C.

Microsoft pochwalił się praktycznym wykorzystaniem wznawiania wcześniej “zawieszonej” gry, co dla niektórych jest ciekawą funkcją, dla innych nieco mniej.

Nie podano do wiadomości ceny konsoli, choć wiele źródeł (w tym my) twierdzi, że pojawi się ona w cenie ok. 500 dolarów (ok. 2000 – 2200 zł).

O użytkowniku Grzegorz Szałas

Entuzjasta nowych technologii i założyciel portalu Tech Dice. Poza technologią uwielbiam dobry film, dawkę muzyki oraz aktywności na świeżym powietrzu.

Odpowiedz:

Lub

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Required fields are marked *

*