Home / Aktualności / Radeon Pro Vega oficjalnie zapowiedziany przez AMD

Radeon Pro Vega oficjalnie zapowiedziany przez AMD

AMD-Radeon-RX-Vega

Po długim oczekiwaniu AMD oficjalnie zapowiedziało swój najnowszy układ graficzny Vega 10, który pojawi się w kartach Radeon Pro Vega. Tak naprawdę amerykańska firma nie miała zbyt dużego wyboru, ponieważ dosłownie wczoraj Apple zapowiedziało te układy w komputerach  iMac Pro.

AMD-Radeon-Frontier-Edition-Graphics-Card_Specs

Vega, która pojawi się zarówno w Radeon Vega Frontier Edition oraz Radeon RX Vega to znacząco większy pod względem wielkości powierzchni układ względem Polarisa 10 czy 20, napędzającego karty RX 480 / RX 580. AMD upakowało w nim 256 TMU (Texture Mapping Units) oraz 64 jednostki CU, każda z dwoma silnikami przetwarzającymi (compute engines). Z kolei każda jednostka Compute Engine zawiera dwa osobne klastery przetwarzające, każdy z 512 procesorami strumieniującymi i 32 jednostkami TMU. Cały układ posiada zatem 4096 procesory strumieniujące oraz 256 jednostek mapujących (TMU). 64 jednostki renderujące tworzą bloki składające się z 16 jednostek, łącząc się z 2048-bitową szyną pamięci HBM2, mogącej posiadać dwa stosy, której może być do 8 GB dla jednego oraz 16 GB dla dwóch stosów HBM2.

Radeon Pro Vega

 

Najnowszy Radeon Pro Vega wykorzystujący Vegę jest w stanie dostarczyć imponujących 22 Teraflopów mocy graficznej oraz przepustowości pamięci na poziomie 400GB/S, której może być 8 lub 16 GB (tej drugiej przy dwóch stosach pamięci HBM2). 

AMD Vega 10 GPU – specyfikacja

GPU Polaris 10 XT Vega 10 XT
Process Node 14nm 14nm
Shader Engines 4 4
Stream Processors 2304 4096
Performance 5.8 TFLOPS
5.8 (FP16) TFLOPS
12.5 TFLOLPS
25 (FP16) TFLOPS
Render Output Units 32 64
Texture Mapping Units 144 256
Hardware Threads 4 8
Memory Interface 256-bit 2048-bit
Memory 8GB GDDR5 Up To 16GB HBM2

 

Podsystemy unikalnej i  wysokiej przepustowości pamięci

Architektura opracowanego przez AMD układu Vega uwzględnia unikalny system pamięci HBM2, który działa jako szybka pamięć cache, a to dzięki jej współpracy z kontrolerem High Bandwidth Cache Controller, dostarczającym i odprowadzającym dane z pamięci. Takie rozwiązanie pozwoliło na uzyskanie bardzo dużej przestrzeni adresowej do 512 TB, praktycznie ograniczonej przez pojemność dysków znajdujących się w systemie użytkownika.

 

Silnik Next Generation Compute Engine

Silnik przetwarzający najnowszej generacji (Next Generation Compute Engine) oferuje połowę precyzji 16 bitowej (floating point) przy podwójnej ilości uzyskiwanej typowo dla 32 bitowej. To z kolei pozwala na zwiększenie przepustowości oraz zmniejszenie temperatur i TDP kart Vega.

 

Silnik Geometrii

Karty z układem Vega posiadają także nowy, programowalny silnik geometroo mogący dostarczyć dwa razy więcej instrukcji na cykl zegara. Czyni to z Vego znacznie szybsze rozwiązanie m.in przy teselacji (tworzeniu obrazu 3D z wielokątów) i renderowaniu skomplikowanych scen.

 

Pixel Engine

Kluczowym elementem architektury Vega jest ponadto nowy silnik zajmujący się przetwarzaniem pikseli (pixel engine), który jest w stanie podzielić zasób pracy na mniejsze części, które mogą napełnić cache bezpośrednio niż przechodząc najpierw przez pamięć karty. To pozwala oszczędzić nie tylko na zużywanej energii, ale również cyklach, co powoduje szybsze renderowanie scen. 

Nie mniej ważne będzie obecna z silnikiem pixel engine technologia shade-once, analizująca piksele schowane za innymi na tyle wcześnie, że układ nie traci czasu i zasobów na ich renderowanie. Co więcej, AMD ułatwia zadanie deweloperom tworzącym gry na konsole zadanie poprzez oddanie im bezpośredniego dostępu do cache a nie tylko do pamięci. Takie rozwiązanie wprowadza dodatkowy stopień optymalizacji, tak kluczowej przy dzisiejszych grach. 

 

Porównanie kart AMD Radeon Vega z układami Polaris 10 oraz Fiji XT

Graphics Card Radeon R9 Fury X Radeon RX 480 Radeon RX Vega Frontier Edition Radeon RX Vega (Gaming) Radeon Vega Pro 64 Radeon Vega Pro 56
Układ Fiji XT Polaris 10 Vega 10 Vega 10 Vega 10 Vega 10
Procestechnologiczny 28nm 14nm FinFET FinFET FinFET FinFET FinFET
Compute Units 64 36 64 b.d. 64 56
Procesory Strumieniujące 4096 2304 4096 b.d. 4096 3584
Wydajność 8.6 TFLOPS
8.6 (FP16) TFLOPS
5.8 TFLOPS
5.8 (FP16) TFLOPS
13 TFLOLPS
25 (FP16) TFLOPS
b.d.
b.d.
~13 TFLOLPS
~25 (FP16) TFLOPS
11 TFLOLPS
22 (FP16) TFLOPS
Texture Mapping Units 256 144 256 256 256 224
Render Output Units 64 32 64 64 64 64
Pamięć 4GB HBM 8GB GDDR5 16GB HBM2 b.d. 16GB HBM2 8GB HBM2
Szyna pamięci 4096-bit 256-bit 2048-bit 2048-bit 2048-bit 2048-bit
Przepustowość 512GB/s 256GB/s 480GB/s b.d. b.d. 400GB/s
TDP 275W 150W b.d. b.d. b.d. b.d.
Premiera 2015 2016 Czerwiec 2017 Lipiec 2017 Grudzień 2017 Grudzień 2017

 

Jak więc widzicie, Vega jest naprawdę mocnym, dobrze zoptymalizowanym układem z mocą do 25 teraflopów (z dostępnych na razie danych, które zostały udostępnione). Testy pokażą czy dane te potwierdzą się w praktyce oraz czy NVIDIA odpowie odpowiednio mocnym układem ze swojej strony. Po premierze kart AMD można też się spodziewać sporego spadku cen obecnych kart (Polaris i Pascal).

 

O użytkowniku Grzegorz Szałas

Entuzjasta nowych technologii i założyciel portalu Tech Dice. Poza technologią uwielbiam dobry film, dawkę muzyki oraz aktywności na świeżym powietrzu.