Home / Recenzje / Gry / Nowy Tomb Raider 2013

Nowy Tomb Raider 2013

Tomb Raider 2013 – Wstęp

 

W końcu pojawiła się najnowsza część Tomb Raidera, która została nazwana po prostu – „Tomb Raider”. Nie ukrywam – dość długo czekałem na jej wyjście, gdyż tytuł miał dość długą przerwę jak na wydawanie kolejnych części gry komputerowych (ostatnia część Tomb Raider : Underworld została wydana w 2008 roku). Szybko tylko jeszcze dodam na wstępie, że jej światowa, jak i polska premiera, miały miejsce 5 marca 2013 roku.

 

 Tomb Raider-2013 Lara CroftGłownym producentem gry jest (jak i w trzech ostatnich częściach) Crystal Dynamics. Nie powiem – jeśli chodzi o odwzorowanie gry tegorocznej do wcześniejszych pozycji, to jest między nimi spora różnica graficzna jednak moją największą uwagę przykuła sama Lara Croft. W końcu sama Lara wygląda „przyzwoicie” – mam na myśli młodą, śliczną dziewczynę, a nie (jak to było we wcześniejszych częściach) kobietę o wielkim biuście. Ale przejdźmy do rzeczy.

 

Lokalizacje 

 

Akcja rozgrywa się na wyspie nieopodal Japonii, gdzie Lara wraz z swoimi przyjaciółmi została wciągnięta przez dziwne warunki atmosferyczne. Na tych ziemiach mieszka nieprzyjazny lud, który wkrótce porywa przyjaciółkę głównej bohaterki, i – zgadnijcie kto przyjdzie z odsieczą – tego nie muszę mówić.

 

Grafika

 

 

 Tomb raider 2013 Grafika użyta w grze stoi na bardzo wysokim poziomie – wszystko się rusza, otoczenie jak i niebo i trawa robią dobre wrażenie. Dosyć ciekawym pomysłem było wstawienie systemu „Tress FX”, który miał zmienić wygląd włosów samej bohaterki na bardziej realistyczne. Nie powiem – robi to wrażenie, ale tylko przez chwilę. Dzięki tej opcji spada drastycznie poziom klatek na sekundę (fps) w grze ( nawet o połowę!), dlatego szybko ją wyłączyłem.

Rozgrywka

 

Jeśli chodzi o samą rozgrywkę, nie jest źle – Lara porusza się płynnie, nie ma większych kłopotów ze sterowaniem, jak i sama kamera nie jest tak irytująca, jak potrafiła ona być w częściach poprzednich. Niestety, dla mnie najbardziej uderzającym mankamentem jest … to zostawie sobie na podsumowanie.

 


Tomb Raider 2013 walkaPatrząc na dalszy rozwój wydarzeń uświadomiłem sobie, że gra zmieniła się na Shooter a nie pozostałą przygodówką! Niestety, w większości przypadku jest tak, że jeśli nie pozbędziemy się wrogów z naprzeciwka, nic się dalej w grze nie dzieje. ALE – arsenał Lary nie jest najgorszy. Wraz z postępem gry i przyswajaniem sobie śrubek, czy innych części, jesteśmy w stanie stworzyć nowe bronie, jak i ulepszyć te, które już posiadamy.

 

Jednak (moim zdaniem) gdyby wyeliminować możliwość „upgrade’owania” broni, gra nie straciłaby dużo, a gracz nie musiałby się głowić skąd wziąć więcej części na nową zabawkę. Bardzo fajną bronią, która mnie urzekła (i była moją główną bronią praktycznie do końca gry) był łuk. Tak, łuk – z początku podstawowa broń, lecz z czasem stająca się coraz bardziej użytkowa.

 

Muzyka oraz polska lokalizacja gry

 

Jeśli chodzi o muzykę – można powiedzieć, że „jakaś” występuje – są to typowe melodyjki, które mają nas wprawić w smaczek danej sytuacji. Ze względu na  testy angielskojęzycznej wersji gry, nie jestem w stanie podać szczegółów na temat polskich napisów, czy dubbingu, lecz widząc polski gameplay muszę powiedzieć, że jest on na bardzo dobrym poziomie. 

 

Podsumowanie Tomb Raider 2013

 

Czas na podsumowanie – gra jest zrobiona naprawdę porządnie, nie przeczę – grało mi się w nią bardzo przyjemnie lecz niestety jest jeden mankament (teraz rozwinę moją wcześniejszą myśl ) znany mi dobrze „Tomb Raider” opierał się głównie na zagadkach, dzięki którym mogliśmy się poruszać dalej z rozgrywką, tutaj (niestety…) o tym najważniejszym szczególe zapomniano, co jest dla mnie bolesne, bo właśnie dzięki temu wszystkie poprzednie części zyskały taką popularność. 

 

Oczywiście – występują tu tak zwane „tomby” (grobowce), aczkolwiek są one zadaniami pobocznymi nie wnoszące nic do głównej rozgrywki i są one tylko jaskiniami, po których musimy przejść i ewentualnie na końcu rozwiązać jakąś prostą platformową łamigłówkę. Jedyne co z tego mamy, to stare rzeczy, którymi nawet i Lara się nie przejmuje.  Jeśli chodzi o rozgrywki, gdzie mamy rozstrzelać naszych przeciwników – są one zrobione na 5! Strzela się świetnie, padający ludzie nie wiją się po drodze jak świnie, celność i szybkość strzałów jest dość dobrze odwzorowana.

 

Minimalne wymagania sprzętowe:

Procesor: Core 2 Duo E6300 / Athlon 64 X2 4000
Pamięć operacyjna: 1 GB na Windows XP / 2 GB na Windows Vista
Karta grafiki: GeForce 8600 / Radeon HD 2600 XT – 512 MB / DirectX 9

 

Zalecane wymagania sprzętowe:

Procesor: Core i5-750 / Phenom II X2 565
Pamięć operacyjna: 4 GB
Karta grafiki: GeForce GTX 480 / Radeon 4870 – 1 GB / DirectX 11

 

Galeria

 

                                                                                                                         Autor:           Hektor

Tomb Raider 2013 – Wstęp   W końcu pojawiła się najnowsza część Tomb Raidera, która została nazwana po prostu – „Tomb Raider”. Nie ukrywam – dość długo czekałem na jej wyjście, gdyż tytuł miał dość długą przerwę jak na wydawanie kolejnych części gry komputerowych (ostatnia część Tomb Raider : Underworld została wydana w 2008 roku). …

Ocena końcowa

Grafika - 9
Muzyka - 5
Grywalność - 7

7

Niezła

Podsumowanie : Grę oceniam 7/10. Czemu tylko tyle? Ponieważ trzy brakujące punkty to brak łamigłówek (podstawy części poprzednich) i zagadkowość samej wyspy. Niestety, możliwość odkrywania jej sprowadza się do rozgrywki „ idź do przodu lub się cofaj”, gdzie przy jej gabarytach graficznych, mogła by się naprawdę fajnie rozwinąć. Mogło być nowe, piękne wcielenie Tomb Raidera, a nie ma. Szkoda…

Twoja ocena: Oceń jako pierwszy !
7

O użytkowniku admin