Home / Komputery Stacjonarne / Karty graficzne / GP102 czyli drugie, tańsze wcielenie architektury Pascal od NVIDII

GP102 czyli drugie, tańsze wcielenie architektury Pascal od NVIDII

GP102 nvidia

GP102 czyli drugie, tańsze wcielenie architektury Pascal będące pewnego rodzaju kompromisem między ceną a wydajnością, w której z pewnością będzie przodował GP100 z procesorem HPC Tesla P100.

Jak się okazuje NVIDIA uważa, że na rynku jest jeszcze miejsce jeśli chodzi o dosyć wydajne, aczkolwiek nie wyceniane na ok. 650 dolarów karty graficzne. Nie każdemu przecież potrzebne są konstrukcje procesorami CUDA oferującymi kombinacje pojedynczej FP32 (single-precision)   oraz podwójnej FP64 precyzji.  Tak jak pierwsza z nich oferuje ich 3840, tak druga zapewnia ich 1920. Całość to imponujące 5760 rdzeni CUDA wspartych interfejsem pamięci 4096 bitowej HBM2.

Niemniej jednak niektórzy zadowolili by się gorszą nieco wydajnością, oszczędzając przy tym trochę grosza. Tu właśnie sprawdzić się ma układ GP102, który ma m.in wspomóc sprzedaż układów GTX, w tym GTX 1080 Ti. Podejrzewa się, że NVIDIA może tym razem pozbyć się rdzeni CUDA odpowiedzialnych za podwójną precyzję, pozostawiając 3840 odpowiedzialnych za pojedynczą.

Takie posunięcie pozwoliłoby zachować balans pomiędzy układem GP102 a GP104, jak również ceną. Przykładów nie trzeba szukać daleko – weźmy na przykład GP100 i GP104, gdzie many 33 procentową różnicę na korzyść tego pierwszego (rdzenie FP32) czy układami GM200 i GM204, gdzie mamy dokładnie taką samą sytuację.

Choć nie wyklucza się zastosowania z GP102 pamięci typu GDDR5X, to nadal pozostaje kwestia ceny, którą takie posunięcie z pewnością by podniosło. Drugą sprawą jest to czy NVIDIA nie zablokuje części z 3840 rdzeni oraz, który z dwóch układów (GP100 / GP102) zostanie użyty do budowy kart GTX TITAN – decyzja taka z pewnością wpłynęła by na balans cenowy / wydajnościowy, jak również pozycję wszystkich kart tego producenta w ogólnej hierarchii.