Home / Aktualności / gry / Deus Ex: Mankind Divided – Poradnik dla początkujących

Deus Ex: Mankind Divided – Poradnik dla początkujących

deus-ex-mankind-divided-main

Deus Ex: Mankind Divided – Witajcie w Pradze cyberpunkowej przyszłości! Mieśce łączącym tradycję, wiekowe budynki z nowoczesnością, wszędobylskimi neonami i wielkimi firmami technologicznymi. W miejscu będącym głównym miejscem akcji nowych przygód Adama Jensena, który po dwóch latach powraca do pracy w nieco innym charakterze. Jedno się jednak nie zmieniło: nadal czeka nas wiele spraw do zbadania, osób do porozmawiania, cudzych maili do przeczytania i tajemnic do odkrycia. Słowem: czeka nas świat pełen bezdusznych korporacji, zakulisowych intryg i skorumpowanych polityków w jednej z ciekawszych wizji przyszłości ostatnich lat.

 Jeśli czujecie się nieco zagubieni w Deus Ex: Mankind Divided to niniejszy poradnik jest właśnie dla Was. Nie ma znaczenia, czy najnowsza produkcja Eidos Montreal jest dla Was pierwszym kontaktem ze światem Deus Ex, graliście w poprzedniczkę, czy też jesteście weteranami serii pamiętającymi oryginał. Każdy znajdzie tutaj – mam przynajmniej taką nadzieję – coś dla siebie. Bez zbędnej zwłoki, zaczynajmy.

 

Porady ogólne

 

  • Eksploruj! Wiem, lubię to powtarzać przy okazji niemalże każdego poradnika, ale jeśli jest jakaś gra, która naprawdę wynagradza eksplorację, to Deus Ex: Mankind Divided jest właśnie tą grą. Zaglądanie do zaułków dostarczy nie tylko doświadczenia i okazji do zgarnięcia dodatkowych przedmiotów (kredytów, rzeczy do sprzedania, broni), przeczytania czyjejś prywatnej korespondencji, ale również bardzo często umożliwi poznanie nowej alternatywnej drogi wejścia do jakiegoś budynku lub kompleksu. Do tego badanie wszelakich trudno dostępnych miejsc nakradzane jest punktami doświadczenia!
  • A propos właśnie budynków: rozglądaj się! Twórcy naprawdę się postarali, aby w zasadzie do każdego miejsca można było dostać się na dwa lub trzy sposoby. Jeśli jakieś drzwi są zamknięte na skomplikowany zamek, sprawdź czy do środka nie prowadzi jakiś poręczny szyb wentylacyjny. Albo czy ściana nie jest na tyle uszkodzona, aby dało się łatwo zrobić w niej dziurę.
  • Wspominałem o czytaniu cudzej poczty. Cóż, nie jest to może przesadnie etyczne, ale te wszystkie maile stanowią nie tylko dodatek urealniający przedstawiony w grze świat – często zawierają również informacje o skrytkach oraz kody dostępowe.
  • Jak już znajdziesz maila wspominającego kod do jakiegoś miejsca, to nie musisz spisywać go ręcznie i trzymać na biurku całej teczki z tego typu notatkami. Gra sama wyświetli poznany kod do danego zamka w stosownym miejscu, więc nie musisz się bać, że “zapomnisz” kodu.
  • Staraj się wykonywać pierw misje poboczne i dopiero kiedy nie masz już żadnej aktywnej, przejdź do misji fabularnych. W przeciwnym razie możesz skazać się na nieukończenie niektórych wątków, bo często po powrocie poprzednie sidequesty stają się niedostępne.
  • Jak już powrócisz do Pragi z misji fabularnej, rozejrzyj się ponownie po niektórych NPC-ach. Część z nich może mieć dla Ciebie nowe zadania.
  • Praxis – o ile przy okazji poprzedniej gry z tej serii specjalizacja była ważna, o tyle mam wrażenie, że w Mankind Divided wręcz brakuje wszczepów do aktywacji. Od pewnego momentu dosłownie pływa się w zestawach Praxis, co jednak nie oznacza, że nie warto – przynajmniej w pierwszych godzinach rozgrywki – skupić się na konkretnej drodze rozwoju.
  • Jakie są to drogi? Z grubsza: skradanie albo tak zwany Rambo. Owszem, jak się uprzeć to można stworzyć postać łączącą w sobie miłośnika przekradania cieniami, hackowania oraz częstowania napotkanych przeciwników ołowiem, ale zdecydowanie efektywniej jest skupić się na jeden z tych dwóch głównych opcji. Zwłaszcza przy pierwszym kontakcie z grą.
  • Skradanie – wbrew pozorom, najważniejszymi ulepszeniami dla takiej postaci są wszelkie ulepszenia umiejętności hackerskich, dopiero w dalszej kolejności można zainteresować się różnej maści dodatkami usprawniającymi HUD i ułatwiającymi skradanie. Warto też zainwestować w miarę wcześnie albo w podnoszenie ciężkich przedmiotów albo w przebijanie się przez ściany, aczkolwiek z tą druga opcją należy być dość ostrożnym. Wielka dziura w ścianie z pewnością wywoła alarm, jeśli tylko jakiś patrolujący przeciwnik ją zauważy.
  • Rambo – posiadaj kilka spluw, bo z amunicją zazwyczaj jest tak, że jej po prostu brakuje. Posiadanie kilku rodzajów uzbrojenia sprawia, że jesteś mniej zależny od konkretnego typu amunicji, a przy tym możesz dopasować rodzaj używanego gnata do sytuacji. Inwestuj we wszelkie ochrony przed obrażeniami.
  • Obojętnie jaki styl przyjąłeś, postaraj się wykupić przynajmniej jedno ulepszenie ekwipunku. Początkowa ilość slotów do wykorzystania jest naprawdę niewystarczająca, o czym szybko zresztą się przekonasz. Albo już przekonałeś, wyrzucając tony zebranego alkoholu celem podniesienia czegoś znacznie cenniejszego.
  • Pomimo tego, że w grze raczej nigdy nie będziesz milionerem, to nie warto chomikować kredytów. Postaraj się przy pierwszej okazji przede wszystkich wykupić wszystkie dostępne zestawy Praxis, jakie znajdziesz. Możesz nie mieć za szybko stosownych do tego środków, ale to dobra inwestycja. Poza tym – o ile nie grasz postacią będącą czystym zabijaką – to i tak średnio jest na co wydawać te wszystkie kredyty.
  • Przy okazji zakupów: NIE wkurzaj sklepikarzy oraz ich ochroniarzy. Wlicza się w to również wchodzenie do stref zastrzeżonych (czerwonych na radarze) – niezastosowanie się do tej porady będzie miało przynajmniej jedną nieprzyjemną konsekwencję.
  • Jeśli poruszasz się po terenie zastrzeżonym, koniecznie korzystaj z systemu osłon. Nawet jeśli nie planujesz walki, to zmiana kamery, a przy tym perspektywy, umożliwia rozejrzenie się po pomieszczeniu i na przykład przyjrzenie się trasy patrolu. Albo namierzenie wszystkich kamer bezpieczeństwa lub kolejnych elementów otoczenia, za którymi można się schować.
  • Jeśli zdarzy się, że musisz obezwładnić strażnika, to poświęć chwilę na upewnienie się, że nikt tego nie widzi i nikt go nie znajdzie. Przytrzymaj stosowny klawisz, aby przesunąć nieprzytomnego w jakieś ustronne miejsce – możesz nawet zaciągnąć go do kanałów lub szybu wentylacyjnego, bez znaczenia. Ważne, aby obezwładnionego denata nie znalazł, bo to równa się alarmowi, a towarzysz powalonego postara się, aby ten odzyskał przytomność i ponownie stanowił dla Ciebie problem.
  • Pamiętaj: jeśli nie możesz się gdzieś dostać, na pewno przegapiłeś jakąś alternatywną drogę.
  • Całą grę można przejść bez zabicia jakiejkolwiek osoby.
  • Oraz bez dania się zauważyć przeciwnikom.
  • Hackuj nawet, jeśli nie musisz. Z wyjątkiem sytuacji, kiedy działasz pod presją czasu albo nie posiadasz odpowiednich umiejętności, staraj się zhackować każde napotkane urządzenie, komputer, terminal czy też zamek elektroniczny. Mini-gierki związane z tą czynnością nie są wcale trudne, a za każde udane “otwarcie” otrzymasz punkty doświadczenia. Pamiętaj tylko o “rozłączeniu się” zanim system Cię wykryje i namierzy.
  • Korzystaj z systemu craftingu – podczas gry znajdziesz wystarczająco wiele części, aby móc regularnie wytwarzać najważniejsze przedmioty, takie jak dodatkowe baterie, czy też zestawy “autohackujące”.
  • A propos tych ostatnich multitooli, nie marnuj ich na byle co. Radzę zachować je na sejfy i inne urządzenia zamknięte kodami o stopniu trudności 4 lub 5.
  • Nie bój się zapisywać przed każdą próbą hackingu lub przejściem przez niebezpieczny teren. O ile nie godzi to w Twoje poczucie honoru, wykorzystuj nawet kilka slotów na zapisane gry.

 

Ulepszenia

 dxmd_2016_11_09_16_27_51_606

Wbrew temu, co można by przypuszczać, nie zamierzam tutaj po kolei wypisać wszystkich dostępnych w trakcie rozgrywki implantów – to mijałoby się z celem. Zamiast tego podzieliłem augmentacje na kilka kategorii. I tak w kategorii ogólnej znajdą się ulepszenia pomocne bez względu na preferowany styl gry, zaś kolejne dwie są bardziej specyficzne dla konkretnego sposobu gry.

Jeśli jakieś ulepszenie nie jest wymienione w żadnej z tych kategorii, uznaję je za zbyt mało przydatne albo wręcz bezwartościowe. Pamiętajcie tylko o lekcji od Kolera – eksperymentalne wszczepy wymagają albo poczekania z ich włączeniem do czasu dostania odpowiedniej części (dość późno w grze) albo wyłączenia innego wszczepu. Biorąc jednak pod uwagę to, że niektóre “drzewka” są nieprzydatne w zależności od stylu rozgrywki, można śmiało odblokować nawet kilka nowych zabawek bez większego poświęcenia ze strony gracza.

 

Ulepszenia do cichego stylu gry

  • Hakowanie Przechwytujące – to absolutny mus, podstawa dla każdego, kto chce wyciągnąć ze świata nowego Deus Ex jak najwięcej. Warto zainwestować we wszystkie poziomy, co pozwoli na włamywanie się nawet do najlepiej zabezpieczonych komputerów. Co do kontroli nad robotami i wieżyczkami – nie warto wydawać na nie punktów. W najlepszym przypadku można będzie wyłączyć oba te zabezpieczenia, ale przy stylu gry opartym na skradaniu w ogóle nie powinno się wzbudzać alarmu.
  • Wzmocnienie Hakowania – tutaj także warto wykupić całe drzewko. Dobrą taktyką przy łamaniu zabezpieczeń i kodów jest przejęcie kilku najlżej chronionych węzłów, a następnie “wzmocnienie” ich. Nawet w przypadku wykrycia, system będzie potrzebował dodatkowych kilku sekund na dokładne namierzenie atakującego. A kilka sekund to bardzo dużo w tym przypadku.
  • Skryte Hakowanie – skoro już o hackowaniu mowa, to cała rodzina tych wszczepów jest absolutnie konieczna i powinna być aktywowana jak najszybciej to możliwe. Poszczególne poziomy zmniejszają ryzyko wykrycia ataku o 15/30/45 procent, co stanowi olbrzymią różnicę nawet przy włamywaniu się do słabiej zabezpieczonych terminali.
  • System Radarowy Przewodnik – Zwiększenie Zasięgu radaru oraz Sprzężenie Wizualne to niezbyt ważne implanty, ale można w nie zainwestować przy wykupieniu wszystkich ważniejszych augmentów. Wiedza o pozycji postaci oraz zasięgiu ich wzroku potrafi być przydatna. Za to nie warto interesować się Sprzężeniem Dźwiękowym.
  • Cybernetyczne Protezy Ramienia – wydawać by się mogło, że dla postaci lubiacej się skradać ulepszenia z tej kategorii nie są potrzebne. Wbrew temu, jest tutaj przynajmniej jedno ulepszenie, które trzeba mieć na stanie: Zoptymalizowane Umięśnienie. Nie tylko pozwala ono na odnajdywanie ukrytych przejść, które często są ukryte za wszelkiego rodzaju ciężkimi przedmiotami, ale również na otwieranie sobie nowych dróg. Wystarczy przykładowo wziąć jakiś kontener, postawić pod ścianą i na niego wskoczyć, aby stworzyć swój własny sposób na dostanie się do jakiegoś miejsca. Warto też wykupić przynajmniej jeden poziom zwiększający maksymalny udźwig.
  • Zdalne Hakowanie – nie jest aż tak ważne, jak inne implanty, ale jeśli ma się wolne punkty Praxis, to można wykupić te wszczepy. Umiejętność wyłączania laserów, systemów alarmowych lub kamer z bezpiecznego miejsca bywa naprawdę przydatna szczególnie w końcowych misjach, kiedy zabezpieczeń jest wszędzie od groma, a przeciwników coraz ciężej omijać.
  • Tesla – eksperymentalny wszczep pozwalający na wypuszczanie wiązki ukierunkowanego wyładowania elektrycznego pozbawiającego cel przytomności. Działa na dystans i można ulepszyć zarówno jego zasięg, jak i ilość potencjalnych celów.
  • Szklana Tarcza – po prostu niewidzialność. Świetny sposób, aby przekradać się nawet środkiem patrolowanego korytarza, ale należy uważać na dwie rzeczy: stan baterii (implant ten dosłownie pożera energię) oraz na hałas. Nawet niewidzialny, ale biegnący i robiący kupę hałasu Jensen zostanie dostrzeżony, a przynajmniej wywoła podejrzenia strażników. Warto wykupić przynajmniej jedno ulepszenie poprawiające zużycie energii.
  • Cybernetyczna Proteza Nogi – a konkretnie Ulepszenie Skoku Kozica. Implant ten pozwala na dwukrotnie wyższe skoki, a tym samym na dostawanie się do trudno dostępnych miejsc. Dodatkowo Cichobiegi pomagają w byciu niezauważonym nawet przy dość intensywnym skakaniu, bieganiu i chodzeniu po wrogiej okolicy.

 

Ulepszenia dla Rambo

  • System Zdrowotny Strażnik RX – więcej punktów życia, szybsza regeneracja ran to coś, co przyda się postaci zamierzającej stać się aniołem śmierci w cyberpunkowej Pradze.
  • Cybernetyczne Protezy Ramienia – dla Rambo w tej kategorii ważne są dwa ulepszenia: Przebicie Przez Ścianę oraz zwiększenie udźwigu. To pierwsze pozwoli na łatwy dostęp do wielu zamkniętych stref, do których zazwyczaj trzeba by znać kody dostępowe lub trudzić się wyszukiwaniem alternatywnej drogi. Więcej przestrzeni w ekwipunku to również więcej broni i amunicji, którą można stale mieć przy sobie.
  • Cybernetyczna Obsługa Broni – kilka ulepszeń mających na celu poprawę celności broni, zmniejszenie jej odrzutu oraz szybsze przeładowanie. Nie wymaga dodatkowego komentarza.
  • Seep – idealne do kontroli miejsca walki. Użycie Odrzucenia w pomieszczeniu pełnym przeciwników gwarantuje, że pozbycie się ich będzie znacznie łatwiejsze.
  • Nanoostrze – nazwa mówi sama za siebie. Wystrzeliwujesz pocisk gwarantujący zabicie celu. Dodatkowe ulepszenie umożliwia zamianię nanoostrza w granat.
  • Tajfun – ulubiona zabawka zabójców z Human Revolution powraca. Podobnie jak wcześniej, wymaga drogiej, specjalnej amunicji, ale efekt jest jej warty. W sekundę potrafi wyczyścić całą salę pełną wrogo nastawionych strażników. Stosuj tylko w wymagających tego sytuacjach, szkoda byłoby zmarnować ładunek Tajfunu na garstkę wrogów.
  • Pancerz Skórny Nosorożec – zmniejszenie obrażeń fizycznych to konieczność przy agresywnym stylu gry, szczególnie podczas gry na wysokim poziomie trudności.
  • Tytan – podobnie jak Pancerz Skórny Nosorożec, jest to ulepszenie przeznaczone w zasadzie wyłączone dla fanów filmów akcji.

 

Ulepszenia dobre dla każdego

  • Wzmacniacz Społeczny – chyba nie muszę tłumaczyć, dlaczego. KASIA sprawia, że wszelkie potyczki słowne i próby wyciągnięcia dodatkowych informacji z ważnych postaci są aż za łatwe. I w sumie tylko z tego powodu ktoś może nie zechcieć zainwestować w to ulepszenie. 😉
  • Hakowanie Przechwytujące – obojętnie jakim stylem gry zamierasz grać, możliwość łamania zabezpieczeń przydaje się średnio co kilka kroków. Warto wykupić przynajmniej możliwość hackowania zabezpieczeń poziomu 3 lub 4, co trudniejsze zamki zostawiając stosownemu narzędziu.
  • Wyostrzenie Wzroku – przydatna kategoria, aczkolwiek nieco “cheatowa”. Mam na myśli to, że używając wyostrzonego wzroku gra podaje Jensenowi na tacy wszystkie możliwe akcje w danym pomieszczeniu i okolicach. Niemniej jest to wielce przydatne do zauważania dodatkowych przejść oraz upewnienia się, że nie przegapiło się jakiegoś przedmiotu. Warto zainwestować w całe drzewko.
  • Konwerter Energetyczny serii Sarif 8 – podobnie jak przy poprzedniej grze z serii uważam, że ulepszenia “baterii” są cokolwiek za drogie i nie tak efektywne, jak Jensen by tego pragnął, ale czasami warto rozważyć możliwość wykupienia kilku ulepszeń z tej kategorii. Zwiększenie prędkości ładowania jest bodajże najbardziej godne uwagi wraz ze zwiększeniem pojemności baterii. Zmniejszenie opóźnienia w ładowaniu jest już jednak poza granicą, przy której można rozważać dalsze inwestycje.
  • Zaimplementowana Oddycharka – z pewnością zdarzyło się Tobie (albo zdarzy) drogi graczu, że wpadniesz w miejsce pełne toksycznego gazu. Przebywanie w takim pomieszczeniu ma niezbyt miłe konsekwencje na zdrowiu Jensena, dlatego w takim przypadku należy albo znaleźć inną drogę do celu, namierzyć przełącznik do odcięcia dopływu gazu albo… po prostu zainstalować Oddycharkę i mieć ten problem na zawsze z głowy.
  • Cybernetyczne Protezy Ramienia – w tej kategorii znajdzie się kilka naprawdę ważnych wszczepów. Przebicie Przez Ścianę zapewnia dodatkową drogę dostępu do wielu miejsc, aczkolwiek hałas i pozostawiona dziura mogą wywołać alarm. Obezwładnienie bywa przydatne w wielu sytuacjach, a większy udźwig to polepszenie komfortu wirtualnego życia Adama Jensena. Gwiazdą jest jednak Zoptymalizowane Umięśnienie, które pozwala na podnoszenie ciężkich przedmiotów takich jak kontenery ze śmieciami, lodówki czy wielkie skrzynie.
  • System Lądowania Ikar – to po prostu augment poprawiający jakość życia. Czasami już tak bywa, że nie chce się wracać na dolne piętra schodząc mozolnie po schodach. Dzięki temu implantowi można po prostu wyskoczyc z okna albo do pustego szybu windy, a po chwili efektownie wylądować na dole.
  • Pancerz Skórny Nosorożec – nikt nie lubi otrzymywać obrażeń, ale ten implant może przydać się nawet w przypadku gry ninją. Mam konkretnie na myśli Osłonę Elektromagnetyczną, która pozwala na ignorowanie wyładowań elektrycznych, które często blokują dostęp do niektórych miejsc.

 

I to by było na tyle! Prawdopodobnie weterani serii oraz osoby, które już raz przeszły całą grę mogłyby uznać kilka dodatkowych implantów za przydatne, ale w większości przypadków to właśnie powyższe są najważniejszymi wszczepami. Niech ta wiedza razem z poradami ogólnymi dobrze Wam służy, a odnajdziecie się w nowych przygodach Adama Jensena bez problemu.

O użytkowniku Oskar Kuźniak

Informatyk, pasjonat, ponad 5 lat doświadczenia jako dziennikarz growy dla dużych polskich serwisów. Tysiące newsów, recenzji, wywiadów, testów (w tym sprzętu) oraz organizacji społeczności i turniejów esportowych.

Odpowiedz: